sâmbătă, 6 august 2011

Tipuri de interviuri de job

Desi te-ai dus pana acum la o multime de interviuri tot ai emotii? Tot nu stii cu ce ar trebui sa vii de acasa? Inca nu stii la ce sa te astepti atunci cand te duci la un interviu?

Tot ceea ce trebuie sa stim despre interviurile pentru joburi este ca trebuie sa ne potrivim. Atat companiile cat si cei care vaneaza joburi doresc sa vada daca se potrivesc unii cu ceilalti.

Vanatorii de joburi pot sa se astepte practic la doua tipuri de interviu. Atunci cand stilurile difera, este necesar ca cei care se afla in cautarea unui job sa faca si inainte si dupa interviu daca vor sa castige.

Iata cateva aspecte pe care noi le-am pregatit legate de un interviu:
Intai aspectele obisnuite care se discuta la un interviu, apoi cele doua tipuri de interviu discutate pe scurt.

Aspecte comune:

  • Pregatire si documentare: vanatorii de joburi trebuie sa isi petreaca o parte din timp inainte de interviu cautand informatii despre tipul de job pentru care se duc sa se angajeze, despre companie si aspectele pe care ei le vizeaza. Cunostintele tale legate de acesti factori sunt cruciale in calea succesului tau.

    Trebuie sa stii care sunt cerintele angajatorului pe jobul pe care il soliciti, trebuie sa stii ce directie are compania care ofera jobul, care sunt clientii lor cei mai importanti, cifra de afaceri, statutul pe piata etc. Nu pleca la interviu fara sa le stii.


  • Anticiparea si pregatirea intrebarilor: in timp ce intrebarile difera in functie de tipul de job pe care il vizezi, ca vanator de job trebuie sa iti planuiesti si sa te pregatesti pentru intrebarile de la acest tip de interviu. Raspunsurile prompte si la subiect vor crea o impresie buna.

    De asemenea tu ar trebui sa ai intrebari pe care sa fii gata sa le pui intervievatorului, astfel vei demonstra ca esti o persoana atenta, care stie ce cauta.


  • Urmareste indeaproape: este uimitor cum majoritatea celor care sunt in cautarea unui job trec peste aceste aspecte. Dupa interviu este recomandabil sa scrii o scrisoare de multumire fiecarei persoane care te-a intervievat. Nu numai ca aceasta scrisoare face parte dintr-o eticheta profesionista, dar te va ajuta sa iti scoti la lumina o calitate sau un concept pe care angajatorul il cauta.
    Tipuri de interviu:


  • Exista doua stiluri de interviuri folosite in prezent de companii. Unul este traditional iar celalalt se numeste comportamental.

  • Cel traditional se bazeaza pe intrebari de tipul „de ce ti-ai dori sa lucrezi in aceasta companie?”, si „spune-mi cinci calitati si cinci defecte pe care consideri ca le ai”. Succesul sau esecul in acest fel de interviu se bazeaza mai mult pe abilitatea intervievatului de a comunica decat pe sinceritate sau continutul intrebarilor. Angajatorii nu se vor ghida decat dupa cele trei directii: „are acest vanator de job calitatile si abilitatile de a obtine acest job?”, „are el entuziasmul si puterea de munca pe care o cerem?”, si „va fi el potrivit companiei noastre?”


  • Celalalt tip de interviu, care se bazeaza pe comportament, se bazeaza pe succesele si performantele trecute, acesta fiind un indicator bun asupra rezultatelor viitoare. Intrebarile pot fi de genul: „care a fost ultima oara cand te-ai confruntat cu o problema la care nu te asteptai?”, „spune-mi despre o experienta in care ai esuat si una in care ai avut succes”, si „da-mi un exemplu specific despre o situatie in care ai coordonat mai multe proiecte in acelasi timp”. Vanatorii de job trebuie sa se pregateasca pentru aceste tipuri de interviu rememorand scenariile care s-ar potrivi cel mai bine pe cerintele angajatorului.

    Cei care au absolvit de curand studiile si au foarte putina experienta sau deloc ar trebui sa se orienteze spre situatii in care au facut parte dintr-un grup sau au participat la un proiect comun pentru a scoate in evidenta capacitatile si abilitatile tale in aceste cazuri. Hobbiurile sau stagiile de voluntariat pot fi de asemenea experiente ajutatoare. Intervievatii ar trebui sa isi pregateasca reaspunsurile la intrebari pe urmatoarea structura: descrierea situatiei, discutarea activitatii tale in acea situatie, relatarea rezultatelor, si experienta dobandita in urma acestei situatii.

  •